Naudinga informacija

Ką reiškia STEAM ugdymo penktoji M raidė? Ir kodėl svarbu ugdyti vaikų matematinius gebėjimus?

Mūsų skaitytojau, prieš porą savaičių drauge keliavome į kūrybiškumo pasaulį, kuriame aiškinomės Kaip STEAM ugdyme atsirado A raidė? Ir kodėl svarbu ugdyti kūrybišką vaiką?, o šį kartą tave kviečiame susipažinti su paskutiniąją STEAM ugdymo M raide ir mintimis keltis į Matematikos pamokas. STEAM akronime M raidė, išvertus iš anglų kalbos (Math), reiškia matematiką.

STEAM ugdyme ši raidė paskutinė, tačiau, ko gero pati svarbiausia. Ar kada susimąstei, ką matematika ir matematinis mąstymas duoda žmogui? Mokykloje galbūt ir sukai galvą, kad tai tik skaičiai ir sudėtingos formulės, tačiau viskas yra kur kas giliau. Turbūt, sutiksite, kad matematikos mokslą dažnas laiko sudėtingu ir rimtu. Nemėginsime paneigti, priešingai kartu bandysime atskleisti jo svarbą ir reikšmę.

Kokius gebėjimus atskleidžia matematika?

Savo straipsniuose jau ne kartą buvome užsiminę, kad sunku prognozuoti, kokių profesijų turėsime ateityje ir kokius darbus dirbs mūsų vaikai. Nepaisant visų svarstymų ir ateities vizijų, aišku, kad tiek šiandienos, tiek ateities pasaulyje neišvengiamai svarbu bus kritiškai mąstyti, objektyviai vertinti ir susisteminti gaunamą informaciją, priimti sprendimus ir, žinoma, analizuoti, šioje vietoje ne tik analizuoti gaunamą informaciją, bet ir aplinką bei pačius save. Būtent šiuos gebėjimus ir ugdo matematika: skatina matyti dalykus iš skirtingų pusių, atrasti priežasties pasekmės ryšį, susisteminti medžiagą, lavinti erdvinį, analitinį ir loginį mąstymą. Bet svarbiausia, bendrąja prasme matematika ugdo MĄSTYMĄ ir INTELEKTĄ, patį reikšmingiausią dalyką, išskiriantį mus iš kitų rūšių ir darantį didžiausią įtaką asmeniniams žmogaus gyvenimui.

Kokiais etapais vaikas mokosi matematikos?

Tik išmokus reaguoti, skirti aplinką ir smalsiai ją tyrinėti, vaiko gyvenime atsiranda matematika. Geometrinės figūros, kurias vaikas tyrinėja rankomis ir mato aplinkoje; erdvė, besikeičiantis kambarių dydis, uždaros ir atviros erdvės skirtumai; atstumas, kurį reikia pasiekti ranka, o vėliau nušliaužti iki norimo objekto; svoris ir tūris, kai mėgina suprasti tuščio ir pilno buteliuko skirtumus. Su kiekviena diena matematikos tik daugėja, iki tol, kol užaugus ji tampa kasdiene būtinybe (apie ekonomikos, statistikos ir finansinio raštingumo dalykus, kurie savaime suprantami, net ir nekalbame).

Tačiau kokiais etapais vaikas pradeda skaičiuoti?

Kiekio ir proporcijos suvokimas. Pirmiausia vaikas supranta, kas yra kiekis. Pavyzdžiui, jei vaikas tiesia ranką į saldžių kukurūzų dubenį, stengiasi vienu metu paimti tiek kukurūzų, kiek panašiai matė į saują imant brolį ar sesę. Mėgindamas atkartoti proporciją, vaikas mėgins sučiupti tokio paties dydžio saują. Jei mama ar tėtis ant stalo išdėliotų kukurūzų liniją ir paprašytų vaiko atkartoti tokią pačią, jis mėgintų rekonstruoti liniją glausdamas kukurūzą greta kukurūzo šalia tėvų paliktos tiesės. Pats to nesuvokdamas vaikas panaudotų tiek pat kukurūzų, kiek panaudojo ir tėvai.

Palyginimas. Išmokęs iš kukurūzų dubens sudėlioti liniją tuo pačiu vaikas jau geba ne tik atkartoti proporciją. Pamatęs tokį patį detalių kiekį, vaikas pradeda lyginti, kukurūzą glausti šalia kukurūzo, pridėti, perkelti, atimti. Palyginti porinius ir neporinius daiktus. Šiame etape vaikas mokosi lyginti ir grupuoti.

Skaičiavimas. Kai vaikas jau suvokia dydžio ir proporcijos elementus, gali sudėlioti tokią pat seką, geba palyginti ir grupuoti, tik tuomet pradeda skaičiuoti. Pirmasis skaičiavimas iki penkių ar dešimties labiau primena mintinai išmoktą eilėraštį, o suvokimas, kad tai loginė seka ateina tik gerokai vėliau. Apskritai mokslininkų manoma, kad matematinę kalbą vaikai sugeba suvokti tik priešmokykliniame amžiuje, būdami 5-erių ar 6-erių metų, o kartais ir vėliau.

Kaip ugdyti vaiko matematinius gebėjimus?

Įtraukite vaikus į skaičių žaidimus, kai jie turi sugrupuoti įvairius objektus, pavyzdžiui, Lego kaladėles pagal dydį, spalvą, svorį. Žaisdami šį grupavimo žaidimą raginkite vaikus vartoti žodžius: daugiau, mažiau, aukščiau, žemiau, keletas, daug, mažas, didelis, sunkus, lengvas ir panašiai.

Paprašykite vaikų pagalbos namų ruošoje, ragindami juos: paimti daugiau …, paduoti keletą …, paimti šiek tiek mažiau … daiktų.

Geometrijos ir orientacijos galite vaikus mokyti karpydami ir klijuodami vitražus, dėliodami dėliones ar konstruodami įvairiausias figūras iš Lego kaladėlių.

Erdvinių sąvokų vaikus išmokysite žaisdami kamuoliu (kamuolys virš galvos, apačioje, kairėje, dešinėje), matuodami žingsniais kambario plotą, ar rankomis patalpos ilgį, pilstydami įvairius skysčius, matuodami erdvės dydį, naudodami siūlo kamuoliuką.

Sudėtingesnių algoritmavimo dalykų vaikus galite mokyti per kompiuterinius žaidimus ar programavimo puslapius, pritaikytus vaikams, pvz., www.code.org ar www.scratch.mit.edu

Taip pat erdvinio ar analitinio mąstymo vaikus galite mokyti naudodami robotikos ar kitus techninius konstruktorius, taip pat kurdami įvarius inžinerinius žaislus iš namuose randamų priemonių, kur jie galėtų matuoti, sverti ir palyginti rankdarbiams naudojamus daiktus.

Svarbiausia, mokydami vaikus matematikos, padėkime jiems atskleisti skaičių ir aritmetikos ryšį su realybe, o pačią matematiką, kaip įdomią ir jų mąstymą ugdančią discipliną.

Mūsų skaitytojau, iki kitų mūsų straipsnių, nagrinėjančių vaikų pasaulį.

Jei ieškote prasmingo turinio apie vaikų ugdymą, norite pasiūlymų ar svarstote ką veikti su vaiku, kviečiame užsiprenumeruoti mūsų naujienlaiškį ir kiekvieną savaitę gauti loginių užduotėlių, eksperimentų vaikams pasiūlymų, tėveliams skirtos turiningos informacijos, taip pat sekite mūsų puslapio www.edulandas.lt rubriką NAUDINGA INFORMACIJA TĖVAMS.

O jei ieškoti tyrinėjimais grįsto būrelio išmėginkite STEAM būrelį.

 

    Jūsų krepšelis
    Krepšelis tuščiasGrįžti į parduotuvę