Naudinga informacija

Kodėl tiek daug kalbama apie STEAM ugdymą ir kuo jis svarbus vaikams?

Kas yra STEAM?

Greičiausiai bent du žmonės iš dešimties bus išgirdę arba matę vis pasirodantį STEAM žodį ir skelbiamą jo naudą vaikams. Atrodo, jog tai įdomu ir naudinga vaikams, tačiau vis dėlto nelabai aišku, kaip tai veikia. Taigi, kad šis terminas taip ir neliktų kažkur klajojantis ugdymo padebesiuose, vertėtų jį išsiaiškinti.

Pats paprasčiausias ir daugelio minimas paaiškinimas, kad STEAM – tai iš anglų kalbos kilęs akronimas, kuriame užšifruotos keturios disciplinos: angl. Science – mokslas, Technology – technologijos, Engineering – inžinerija, Arts – menai ir kūryba ir Math – matematika. Na ir kas? Juk viso to vaikai ir taip mokomi mokykloje, tačiau STEAM edukacijos esmė slypi kur kas giliau. Tai ne atskiros disciplinos, o edukacijos filosofijos rūšis, kai tuo pačiu metu suteikiama galimybė mokytis gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir kūrybos, bei matematikos.

Kuo svarbus šis ugdymas?

Nekalbėsime apie ateities darbo su technologijomis perspektyvas ir poreikius, jos ir taip suprantamos gana aiškiai – juk jau dabar esame paskendę tarp technologijų, o jų paklausa ir toliau sparčiai augs.

Straipsnyje minimas ugdymas nesiekia vaikus maitinti vien sausais faktais, kurie galų gale lieka užmiršti. Informaciją šiomis dienomis galima surasti greitai – naršyklėje parašę raktinius žodžius per kelias sekundes rasime kelis šaltinius su reikiamais duomenimis, todėl kur kas svarbiau atrasti būdų, kaip pateikti teoriją, kad ji mokiniui būtų suprantama iš karto. Šiandien ir ateityje bus svarbūs ne faktai, bet įgūdžiai, tad mokymas turėtų būti pagrįstas kritiniu mąstymu ir padėti įtvirtinti žinias. Būtent todėl svarbu išgirstą teoriją iš karto pritaikyti  praktiškai ir patiems išsiaiškinti, kaip viskas veikia iš tikrųjų.

STEAM yra integruotas mokymas(-is). Tai paprastas būdas, padedantis vaikams pamokose įgijamas  žinias iš karto pritaikyti praktiškai. Prisiminkite matematikos pamokas, kuriose aiškinotės sudėtingas algoritmų ar kitų lygčių užduotis nežinodami kur, kaip ir ar išvis šias žinias pritaikysite. Be aiškaus supratimo, kaip tai pritaikyti praktiškai, kuo tai naudinga, vaikai praranda ne tik motyvaciją, bet ir susidomėjimą disciplina. STEAM užsiėmimuose matematika mokoma kartu su kitais mokslais (informatika, fizika, biologija, inžinerija, menai ir kt.). Sujungiant skirtingas mokslo šakas gautos žinios iš karto išbandomos praktiškai, o pati mokymo metodika parodo, kaip skirtingos disciplinos veikia kartu.

STEAM įgūdžiai ir ateities perspektyvos

Tokiuose užsiėmimuose vaikai susiduria ir bando spręsti realiame gyvenime iškylančias problemas. Ir kalbama ne tik apie santykius (nors toks mokymas (-is)  pagrįstas ir bendravimo bei bendradarbiavimo gebėjimų ugdymu). STEAM padeda priartėti prie ateityje vaikų laukiančių iššūkių ir būsimos darbo rinkos poreikių, nes mokymosi būdai dažnai primena suaugusių ir jau dirbančių žmonių darbo aplinkybes. Nei vienas darbas nereikalauja tik matematikos, tik chemijos ar tik kurios nors kalbos žinių – darbo rinkai reikalingas visas įvairių įgūdžių komplektas. Kuo jų daugiau ir kuo labiau išugdytos kompetencijos, tuo labiau darbuotojas yra vertinamas ir laukiamas. Pavyzdžiui, architektai dirbdami iš karto taiko gamtos mokslų (biologijos, fizikos, chemijos), matematikos, inžinerijos, technologijų ir menų žinias. Tai patvirtina mintį, kad nėra tokios specialybės, kuri reikalautų tik vieno vienintelio išlavinto įgūdžio.

Ką vaikai veikia užsiėmimuose?

Lietuvoje vis dažniau randasi įmonių, siūlančių neformalaus švietimo STEAM paslaugas. Dažniausiai tai būna būreliai, kuriuose mokoma robotikos (kartu mėginama derinti ir programavimą), 3D spausdinimo technologijų ar integruotų architektūros pamokų (derinamos inžinerijos, fizikos, matematikos ir menų žinios), vis populiarėja gamtos mokslų eksperimentai vaikams. Tokios neformalaus švietimo iniciatyvos, be abejonės, yra sveikintinos ir padedančios tėvams kur kas giliau žvelgti į vaiko ateitį. Vis dėlto dažniausiai tai būna tik į kurią nors sritį, pvz., eksperimentus ar robotiką, orientuotos edukacinės programos.

Šiek tiek įvairesnių ir ne taip griežtai disciplinuotų (ne į konkrečią vieną sritį orientuotų) STEAM užsiėmimų Lietuvoje kol kas pasiūlyti gali tik labai maža dalis neformalaus švietimo įstaigų. STEAM būrelį vaikams organizuojantis EDULANDAS, vienas iš pirmųjų Lietuvoje ėmėsi iniciatyvos į tokį ugdymo modelį įtraukti kuo įvairesnių edukacinių užsiėmimų. Būrelio programoje vaikai mokosi robotikos, programavimo, konstravimo, kūrybinių projektų, dronų valdymo ir atlieka gamtos mokslų eksperimentus.

Siekiant gerinti vaikams ateityje svarbias kompetencijas, tiek tėvams, tiek mokytojams, tiek neformalaus švietimo organizatoriams svarbu suprasti, kad technologijų, gamtos mokslų, inžinerijos, menų ir matematikos sritys turėtų būti neskaidomos ir suvokiamos kaip viena nesatsiejama STEAM ugdymo dalis.

Parengta pagal: https://www.steampoweredfamily.com/education/what-is-stem/

    Jūsų krepšelis
    Krepšelis tuščiasGrįžti į parduotuvę