Aplink vis garsiau kalbama apie STEAM ugdymą ir jo naudą, o švietimo bendruomenė į savo veiklas stengiasi pritraukti kuo daugiau šiuo ugdymo modeliu besidominčių specialistų. Darželių, pradinių mokyklų, progimnazijų, gimnazijų ir galiausiai universitetų programose vis ryškiau šmėsteli šis keistas raidžių darinys. Tačiau dažnu atveju tėveliams ir patiems vaikams pats žodis STEAM išlieka vis dar užkoduotas ir menkai pažįstamas arba visiškai negirdėtas raidžių darinys.
Tad labas, mūsų skaitytojau, norime prasklaidyti mistinio ugdymo modelio kerus ir papasakoti Tau, ką reiškia STEAM ir kas slepiasi po kiekviena šio žodžio raide.
Ką reiškia STEAM?
Pradėkime nuo pradžių – STEAM yra iš anglų kalbos kilęs akronimas reiškiantis penkias disciplinas Science – Gamtos mokslai, Technology – Technologijos, Engineering – Inžinerija, Arts – Menai ir Kūryba, Math – Matematika. Tai integruotas ugdymo modelis, kai vienu metu apjungiamos visos penkios disciplinos, mokiniai nagrinėja gamtoje ir aplinkoje aptinkamus teorinius reiškinius, skaičiuoja, matuoja, stebi, analizuoja, kelia hipotezes, pritaiko inžinerinius ir technologinius sprendimus ir taip stebi, kaip visos penkios disciplinos sąveikauja tarpusavyje. Didžiausias dėmesys yra skiriamas praktinėms ir patyriminėms užduotims, per kurias mokiniai iškart gali pritaikyti teorines žinias ir būtent per praktiką geriau suprasti ir įsisavinti teoriją.
Kodėl atsirado STEAM ugdymas?
STEAM ugdymas pradėjo rastis kaip atsvara XX a. smarkiai šoktelėjusiam ir lyg šiol eksponentiškai nenustojančiam augti vartotojiškumui ir su juo atsirandančiomis klimato kaitos problemoms. Nemenkam paskatinimui įtakos turėjo ir vis retėjantis gamtos ir tiksliųjų mokslo specialistų trūkumas. Pats STEAM ugdymo modelis intensyviai vystytis pradėjo Jungtinėse Amerikos valstijose, siekiant ugdyti plačiai mąstančius ne vartotojus, bet kūrėjus, turinčius ir gebančius pritaikyti skirtingų sričių žinias ir gebėjimus viename. Pirmiausia dėmesys buvo telkiamas į tiksliųjų ir gamtos mokslų sritis, jų kuriamus sprendimus ir STEM sąvoką, tačiau ilgainiui vis dažniau pradėta klabėti apie viską apjungiantį A (Arts) kūrybos modelį.
Mūsų skaitytojau, tam, kad geriau suprastum STEAM ugdymo ir Edulando STEAM būrelio veiklą, kiekvieną savaitę tave supažindinsime su kiekviena šio modelio pavadinimo raide ir jos reikšme vaikų ugdymui.
Ką reiškia STEAM pirmoji S raidė ir kodėl gamtos mokslų žinias svarbu ugdyti nuo ankstyvojo amžiaus?
Išifruokime, ką išties slepia integruotu ugdymu pagrįsto STEAM būrelio pirmoji S raidė (angl. Science) – apžvelgiant bendrai, ši raidė savyje talpina gamtos mokslus: biologiją, chemiją, fiziką, geografiją. STEAM akronime ši raidė pirmoji pasirodo ne veltui, būtent žmogaus raidos etape S raidė pradeda figūruoti pirmoji dar iki visų molekulių grandinių ar sudėtingų chemijos ir fizikos mokslų formulių.
S raidė ir gamtos mokslai vaiko raidos etape pradeda figūruoti pirmieji. Kaip vaikas nuo kūdikystės tyrinėja aplinką?
Tik gimęs kūdikis iškart pradeda tyrinėti jį supančią aplinką: reaguoti į šviesą, jausti oro temperatūrų skirtumus, skonį, lytėti ir skirti paviršius, atpažinti ir skirti mamos, tėčio ir kitų artimųjų balsus ir kvapą. Kitaip sakant pradeda savo pirmąją ir pačią ilgiausią aplinkos ir pasaulio pažinimo kelionę, kuri tęsiasi visą gyvenimą. Ankstyvajame vaikų amžiuje su aplinka vaikas susipažįsta per kasdieninius rutininius dalykus, žaidimus, edukacinius žaislus, pasakas ir pokalbius. Vaikas augdamas ir stebėdamas aplinką savaime pradeda ją analizuoti: tyrinėja skirtingas vandens būsenas, skysčių temperatūrą – lytėdamas, paveikslėliuose susipažįsta su skirtingais gyvūnais, mėgina imituoti jų skleidžiamus garsus, vėliau mokosi skirti metų laikus, aiškinasi kas kiekvienam iš jų būdinga, dar vėliau gaunamos aplinkos žinios vis sudėtingėja, mokykloje nuo pradinių klasių po truputėlį neriama giliau, kol medžiagos apie mus supančią aplinką žmogus pradeda ieškoti pats.
Kaip paskatinti vaikus tyrinėti?
Ne tik mažus, bet ir vyresnius vaikus galime paskatinti gamtos mokslus tyrinėti patys, o tam reikalingos nebūtinai sudėtingos priemonės. Gali pakakti namų apyvokos daiktų – išgauti skleidžiamam garsui, dažų, vandens, šaukštų, smėlio dėžės ar birių produktų. Svarbiausia, kad vaikas viską galėtų atlikti pats: liesti, užuosti, girdėti. Pagrindinė užduotis leisti vaikui išsiaiškinti, kaip daiktas veikia, kaip keičia tekstūrą, kokį skleidžia garsą pripylus vandens pilną stiklinę ir palikus ją tuščią. Psichologų ir pedagogų teigimu, žaisdamas vaikas kaupia patirtį apie fizinio pasaulio savybes.
Kam reikalingas gamtos reiškinių tyrinėjimas?
Viso gyvenimo kelionė gamtos mokslų link veda ne tik dėl žinių troškimo ar tyrinėjamos aplinkos ir gamtos mokslai nebūtinai turi būti kelias į augančio vaiko profesinį pasirinkimą: ši kelionė ir gamtos mokslai lydi mus kiekvieną dieną: buityje, darbe, hobiuose, diskusijose, mūsų kūno ir psichikos supratime ir gebėjime paaiškinti mus supančius reiškinius.
Tad leiskime vaikams tyrinėti S raide, ieškoti, atrasti, kurti ir nagrinėti save supantį pasaulį.
Mūsų skaitytojau, iki kito mūsų straipsnio, toliau nagrinėjančio STEAM metodo naudą vaikų ugdyme!
Jei ieškote prasmingo turinio apie vaikų ugdymą, norite pasiūlymų ar svarstote ką veikti su vaiku, kviečiame užsiprenumeruoti mūsų naujienlaiškį ir kiekvieną savaitę gauti loginių užduotėlių, eksperimentų vaikams pasiūlymų, taip pat sekite mūsų puslapio www.edulandas.lt rubrikas, NAUDINGA INFORMACIJA TĖVAMS ir VEIKLOS SU VAIKAIS.
O jei ieškoti tyrinėjimais grįsto būrelio išmėginkite STEAM būrelį