Labas, Mūsų skaitytojau,
Praėjusią savaitę kartu nagrinėjome technologijų įtaką vaiko kasdienybėje ir drauge ieškojome būdų, kaip priklausomybę technologijoms nukreipti ugdymo link. Šią savaitę tęsiame STEAM ugdymo pristatymą ir norime tave geriau supažindinti su trečiąja E (angl. Engineering) raide ir inžinerija.
Praėjusios savaitės tekste, aptardami technologijas, rašėme, kad dažnai susiduriame su tėvų baimėmis dėl jų įtakos vaiko raidai, tačiau nemažai nuogąstingų klausimų susilaukiame ir tada, kai pristatome inžinerijos užsiėmimus pradinukams: inžinerija priešmokyklinukui ar pradinukui bus tikrai per sudėtinga, ar vaikas sugebės, tai rimti dalykai, kur svarbios gilios fizikos ir matematikos žinios, inžinerija sudėtingas mokslas, kurį krimsti galima tik vyresniosiose klasėse ar net universitete.
Norime prasklaidyti visus nepasitikėjimo debesis, tad kviečiame atidžiau susipažinti su STEAM ugdymo modelio trečiąja raide E.
Inžinerija vaiko žaidimuose, dar nepradėjus kalbėti
Prieš įsibaimindami pirmųjų sąvokų ir sudėtingų skaičiavimo formulių, inžinerijos terminų, keliaukime į ankstyvąją vaikystę, laiką, kai kūdikis dar nekalba, tačiau viską jaučia ir čiupinėja. Turbūt ne sykį girdėjote, kad vaikui augant, labai svarbu ugdyti smulkiąją motoriką, kuri atsakinga ne tik už pirštų judesius, bet ir kalbą. Tačiau kaip tai susiję?
Smegenų žievėje esančios sritys, atsakingos už žmogaus kalbą, supratimą ir koordinaciją yra išsidėsčiusios greta, todėl vaikui kuo labiau miklinant pirštus, čiupinėjant, liečiant, pradedant suvokti formų skirtybes kartu lavinama ir kalba. Būtent dėl šios priežasties pirmieji žaislai, pakeičiantys čiulptukus ir migdukus, yra groblėtų paviršių, skirti nulaikyti, ilgainiui pakeičiami kaladėlėmis ar lavinamosiomis dėlionėmis. Kuo vaikas išmoksta geriau kontroliuoti savo pirštus, tuo greičiau lavėja ir jo kalba, plečiasi žodynas, geriau įsisavinama ir suprantama gramatinė kalbos sistema.
Smulkioji motorika lavina ne tik kalbos raidą, bet drauge gerina koncentraciją, pirštų, rankų, akių koordinaciją, atmintį ir kantrybę, taip pat padeda vaikui nusiraminti.
Kaip nuo smulkiosios motorikos lavinimo vaikas pereina prie inžinerinio mąstymo?
Perėjimas nuo smulkiosios motorikos prie inžinerinio mąstymo vyksta savaime. Kai vaikas sugeba nulaikyti ir atskirti detales jis savaime imasi kurti statinius: dėlioti kaldėles, lipinti plastiliną, statyti Lego taip projektuodamas žaidimą. Su pirmosiomis nukritusiomis detalėmis ir nesėkmėmis vaikasi imasi ieškoti problemos, žinoma, pirmiausia susinervina, tačiau susidūręs su problema pats savarankiškai ieško sprendimo būdo, mėgina, klysta, vėl mėgina, dar kartą klysta, kol pavyksta. Būtent susidūrus su pirmosiomis nesudėtingomis problemomis pradedama ugdyti labai svarbi XXI amžiaus kompetencija – problemų sprendimas, padedanti reaguoti į situacijas, analizuoti, nustatyti klaidą, spręsti situaciją ir priisimti atsakomybę.
Kaip ugdyti vaikų inžinerinį mąstymą?
STEAM ugdyme inžinerija dažnai suprantama ne tik, kaip žaidimas, bet kaip lavinanti priemonė, padedanti atskleisti gamtos dėsnius ir reiškinius, glaudžiai persipynusi su technologijomis, matematika ir kūryba. Vaikų inžinerinį mąstymą galite lavinti ir namuose panaudodami įvarias medžiagas. Pavyzdžiui, iš kartoninės dėžės kurdami namą, įrengdami kambarius, naudodami ledų pagaliukus statydami tiltą, matuodami detalių atkarpas, išmėgindami konstrukcijos tvirtumą dėdami įvairiausius svorius, savo kuriama statinį apipavidalindami architektūriškai. Namuose Jums gali užtekti paprastų priemonių: pagaliukų, akmenėlių, šiaudelių, popieriaus. Iš dėžių kartu su vaiku galite konstruoti pastatus, gaminti laivus, išmėginti, kaip jie laikosi ant vandens. Įveikę paprastas inžinerines užduotis vaikai labai sparčiai tobulėja, imasi sudėtingesnių konstrukcijų, mokosi skatyti ir analizuoti brėžinius, geba interpretuoti instrukcijas, jas patys kurti. Taip nejučia, nesudėtingi ir paprasčiausi žaidimai pereina prie robotikos, technologijų, programavimo ir rytojaus technologijų kūrimo.
Svarbiausias inžinerijos tikslas yra kurti, rasti problemą, ją spręsti ir pasiūlyti sprendimo būdų. Išdrįsti klysti ir dar svarbiau drąsiai siūlyti savo sprendimus. Tad kurkime kartu su vaikais ir nesibaiminkime iš pirmo žvilgsnio sudėtingai skambančių formuluočių.
Mūsų skaitytojau, iki kito mūsų straipsnio, toliau nagrinėjančio STEAM metodo naudą vaikų ugdyme. Kitą savaitę tave supažindinsime su ketvirtąją A raide ir supažindinsime, kodėl vos per dešimtmetį kūrybiškumo poreikis tapo ateities veiklų varikliu.
Jei ieškote prasmingo turinio apie vaikų ugdymą, norite pasiūlymų ar svarstote ką veikti su vaiku, kviečiame užsiprenumeruoti mūsų naujienlaiškį ir kiekvieną savaitę gauti loginių užduotėlių, eksperimentų vaikams pasiūlymų, tėveliams skirtos turiningos informacijos, taip pat sekite mūsų puslapio www.edulandas.lt rubriką NAUDINGA INFORMACIJA TĖVAMS.
O jei ieškoti tyrinėjimais grįsto būrelio išmėginkite STEAM būrelį.